W dniach 15-27 października 2023 r. młodzież naszej szkoły w ramach programu „ERASMUS+” uczestniczyła w międzynarodowych praktykach zawodowych w Grecji. Możliwość odbycia praktyk mieli uczniowie w zawodach: technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki oraz technik żywienia i usług gastronomicznych.

Wyjazd był poprzedzony rekrutacją w wyniku której zakwalifikowano 28 najlepszych uczniów z klas 2BTa, 2BTb oraz 2PT.

Długą drogę do Grecji rozpoczęliśmy 15 października 2023 r. i po 1770 km przejeżdżając przez Słowację, Węgry, Serbię i Północną Macedonię dotarliśmy do miejscowości Neos Panteleimonas. Po zakwaterowaniu w hotelu i poznaniu najbliższej okolicy przyszedł czas na zapoznanie się z miejscem odbywania praktyk.

Uczniowie w zawodzie technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki odbywali praktyki w zakładzie mechanicznym, którego właściciel posiadał również gospodarstwo rolne. Podczas praktyk kierunkowych zapoznali się z wyposażeniem warsztatu gospodarstwa, zaznajomili się z obsługą codzienną maszyn i urządzeń rolniczych, zajmowali się przeglądami technicznymi ciągników i maszyn rolniczych oraz przygotowywali pojazdy i urządzenia do prac polowych. Oceniali stan techniczny maszyn a także rozpoznawali ich typowe usterki i uszkodzenia oraz przeprowadzali prace konserwacyjne poszczególnych podzespołów. W praktyce uczyli się posługiwania m.in spawarką inwertorową, szlifierką kątową oraz podnośnikiem pneumatycznym, naprawiane elementy zabezpieczali farbami antykorozyjnymi. Uczniowie mieli okazję poznać różnice związane z przygotowaniem i eksploatacją maszyn wynikających w głównej mierze z różnicy klimatu.

Uczniowie w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych odbywali praktyki w hotelu San Pantaleimon. Uczennice i uczniowie zostali podzieleni na grupy, które wykonywały prace w kuchni lub zajmowały się obsługą gości na sali. Podczas praktyk na kuchni zajmowano się planowaniem i przygotowywaniem posiłków, ich oceną organoleptyczną, poznawano techniki przechowywania gotowych potraw oraz ich doprawiania. Grupa kelnerska, po przeprowadzonym przez kierownika sali instruktażu, zajmowała się obsługą gości hotelowych, utrzymaniem porządku i estetyką nakryć, poznawała zasady doboru zastawy i sztućców do konkretnych dań, organizacją sali restauracyjnej oraz zaznajomiła się z techniką parzenia i serwowania kawy oraz właściwą obsługą ekspresu ciśnieniowego.

Praktyki oprócz wiedzy czysto zawodowej dostarczyły również możliwości poszerzenia znajomości języka angielskiego.

Pobyt w Grecji to nie tylko praktyki ale również bardzo miło spędzony czas wolny i możliwość zwiedzania.

Podczas wyjazdu udało nam się zobaczyć pracę olejarni, feciarni oraz bazar z lokalnymi produktami. Zwiedziliśmy urocze miasteczko Palaios Panteleimonas, zobaczyliśmy Meteory czyli „klasztory zawieszone w chmurach”, kąpaliśmy się na jednej z najpiękniejszych plaż w Europie na wyspie Skiathos i podziwialiśmy w czasie rejsu pływające delfiny. Spacerowaliśmy uliczkami miasteczka Litochoro, zachwycaliśmy się niesamowitym wąwozem Enipeas oraz ruinami zamku krzyżowców w Platamonas. Mieliśmy okazję korzystać z kąpieli morskich i słonecznych ponieważ temperatura przypominała nasze lato.

Po 2 tygodniach spędzonych w słonecznej Grecji udaliśmy się w drogę powrotną i po 31 godzinach jazdy cali i zdrowi dotarliśmy do Okszowa.

Opiekę nad uczniami sprawowali: pani Jadwiga Wosk i pan Rafał Szmit.