16 stycznia 2025 roku uczniowie klasy 3PT z Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Okszowie uczestniczyli w warsztatach pt.: „Metody oceny stanu odżywienia”, prowadzonych przez dr hab. inż. Zuzannę Goluch z Katedry Dietetyki, wraz ze studentami III roku kierunku Dietetyka i żywienie zbiorowe, w Pracowni Dietetycznej, znajdującej się Monoprofilowym Centrum Symulacji Medycznej PANS w Chełmie.
Podczas warsztatów uczniowie zostali zapoznani z historią antropometrii, terminologią antropometrii żywieniowej, a następnie z podstawowym instrumentarium antropometrycznym, techniką dokonywania pomiarów antropometrycznych, a także obliczaniem na ich podstawie wskaźników stanu odżywienia oraz ich interpretacją.
U osób chętnych dokonano podstawowych pomiarów antropometrycznych (masy i wysokości ciała, obwodu talii i bioder, obwodu ramienia) i na ich podstawie wyliczono wskaźniki stanu odżywienia. Przeprowadzono również badanie składu komponentowego ciała człowieka (zawartości masy tłuszczowej i beztłuszczowej, wody całkowitej) metodami pomiarów fałdów skórno-tłuszczowych (kaliperem Harpendena z oprogramowaniem) oraz bioimpedancji elektrycznej BIA (Bioelectrical impedance analysis). Badanie BIA przeprowadzono urządzeniami typu fitness oraz profesjonalnymi (Charder MA 810 i Bodystat 1500) celem pokazania rozbieżności w uzyskanych wynikach składu ciała. Badanie składu ciała, wykonywane w gabinecie przez dietetyka, odbywa się z wykorzystaniem profesjonalnych urządzeń, co umożliwia uzyskanie wiarygodnych wyników i przygotowanie na ich podstawie dietoterapii dla pacjenta.
Podczas spotkania odbyły się także warsztaty na temat aminokwasów, prowadzone przez
dr Agnieszkę Michalską z Instytutu Nauk o Żywieniu Człowieka i Rolnictwie. Podczas wykładu uczniowie dowiedzieli się, że organizm człowieka potrzebuje 20 różnych aminokwasów, by utrzymać prawidłowy przebieg wielu procesów życiowych, takich jak budowa białek czy też synteza neuroprzekaźników. A także, że część aminokwasów nie jest syntetyzowana przez organizm, w związku z czym powinna być dostarczana wraz z codzienną dietą lub w formie suplementów diety. Zdobyli też informacje czym są aminokwasy egzogenne i endogenne oraz jakie są właściwości aminokwasów i czym grozi niedostateczna ich podaż w diecie. W drugiej części wykonywali doświadczenia, podczas których wykrywali aminokwasy w roztworach. Z dbałością o bezpieczeństwo przeprowadzili reakcje kasntoproteinową oraz Fola. Następnie dokonali obserwacji i wyciągnęli wnioski. Było to cenne doświadczenia dla naszych uczniów.